Wil jij ook Vegan op jouw menukaart? – Doe de menukaartscan!

Wil jij ook Vegan op jouw menukaart? – Doe de menukaartscan!

 

In dit blog lees je precies hoe je jouw menukaart kunt scannen op dierlijke ingrediënten, hoe je deze kunt vervangen en gerechten, waar mogelijk, gemakkelijk kunt veganizen.

Misschien ben je als horecaondernemer nog niet overtuigd van de noodzaak om hoogwaardige vegan gerechten op de menukaart te zetten. Lees dan in ieder geval wel verder en ontdek waarom dit juist een goed idee is voor jouw restaurant.

Waarom vegan op jouw menukaart?

Vegan is hip & happening en tegelijk een blijvende verschuiving naar meer plantaardige voeding. Een nieuwe, avontuurlijke markt die kansen biedt aan horecaondernemers en andere food professionals.

Het aantal mensen in Nederland en internationaal dat kiest voor een veganistische leefstijl of gewoon minder vlees wil eten, rijst de pan uit! In ieder gezelschap is tegenwoordig wel een veganist, vegetariër of flexitariër te vinden.

Nederlanders worden steeds bewuster (gemaakt) van de impact van de hoge vleesconsumptie op het klimaat, het dierenwelzijn en onze gezondheid, waardoor veel mensen hun voedingskeuzes heroverwegen. Vooral millennials (geboren tussen 1980 en 1995) kiezen veel vaker voor een plantaardige leefstijl. En laat dat nu net de generatie zijn die vaak buiten de deur eet.

Waarom je vegan gerechten op je menukaart moet hebben!

Hoewel we veganistisch eten steeds meer omarmen, zijn er nog steeds menukaarten die niet voldoende inspringen op deze vegan trend. Lees hieronder waarom vegan gerechten niet meer weg te denken zijn van een moderne menukaart!

Goede winstmarge op vegan gerechten en lange houdbaarheid producten

De prijs van een vegan gerecht doet niet onder voor de meer traditionele gerechten. De kostprijs van plantaardige ingrediënten is lager dan van dierlijke ingrediënten, hierdoor realiseer je een goede marge op vegan gerechten. En daarnaast zijn plantaardige basis ingrediënten ook nog eens lang houdbaar.

De vegan in het gezelschap maakt bijna altijd de restaurantkeuze

Als een veganist met een groep vrienden of familie uit eten gaat, bepaalt deze bijna altijd de keuze voor het restaurant of heeft een doorslaggevende stem. De omzet mislopen voor die ene vegan is te overkomen, maar in dit geval loopt het hele gezelschap aan jouw deur voorbij. Daarnaast is het niet altijd gemakkelijk om als vegan een restaurant te vinden met hoge kwaliteit vegan gerechten op de menukaart. Als je dit als restaurant goed op orde hebt, gaat het als een lopend vuurtje! 

Steeds meer mensen zijn op zoek naar gezonde voeding

De tijd van grote porties, romige en calorierijke gerechten bereid met dierlijke producten is voorbij. De bewuste consument (en zeker in de Randstad groeit deze groep) wil ook in een restaurant een gezonde maaltijd kunnen nuttigen.

Door de menukaart te voorzien van vegan gerechten, spreek je eenvoudig een bredere doelgroep aan en lever je een positieve bijdrage aan het imago van jouw horecaonderneming.

Je wilt als horecaondernemer iedere gast toch een bijzondere beleving bieden?

Je wilt een geweldige beleving bieden aan alle gasten die jouw restaurant bezoeken en ze met een voldaan gevoel de deur uit laten gaan. Ze net een beetje extra geven. Je streeft een constante hoge kwaliteit na van de gerechten op de menukaart. Je wilt daarom dat jouw gasten diezelfde hoge kwaliteit ervaren met de vegan gerechten op de menukaart.

 

"Hoe leuk is het als er voor iedereen iets bijzonders op de kaart staat? Gewoon gastvrij"

 

Goed voor de ecologische footprint van jouw restaurant

De regelgeving rondom duurzaamheid en klimaat wordt steeds strenger. Ook jij als horecaondernemer hebt te maken met deze regelgeving. Door een deel van de gerechten plantaardig te maken, verbetert de ecologische footprint. Want het verbouwen van plantgewassen heeft een veel kleinere impact op het klimaat, dan de intensieve veeteelt.

Eiwittransitie

Vanuit de overheid wordt druk uitgeoefend op foodproducenten en consumenten onder de noemer ‘eiwittransitie’. De eiwittransitie heeft tot doel de plantaardige eiwitinname t.o.v. de dierlijke eiwitinname te verhogen van 40-60%, via 50-50%, naar uiteindelijk 60-40%.

De overheid ziet daarin ook een belangrijke rol weggelegd voor horecaondernemers. Deze nieuwe, avontuurlijke markt biedt dus ruimschoots kansen aan horecaondernemers en andere food professionals zoals cateringbedrijven.

Wie is die doelgroep?

Hoe groot is nu eigenlijk deze markt? Een aantal feiten op een rijtje:

  • 55% van de Nederlanders eet 3 dagen of meer geen vlees
  • Nederland telt een snelgroeiende groep flexitariërs (8 miljoen Nederlanders in 2020)
  • In 2020 telde Nederland zo’n 240.000 veganisten (Onderzoek Kieskompas in opdracht van ProVeg onder 8.500 Nederlanders)
  • Vooral millennials kiezen voor een plantaardig dieet en eten het meeste buiten de deur
  • Millennials, laat 20 begin 30, zijn de gasten die nu en in de toekomst bepalend zijn voor jou

Met vegan gerechten op de menukaart is er voldoende ruimte voor creativiteit. Dat geldt zowel voor de presentatie van de gerechten als voor de opmaak van de menukaart. Redenen genoeg dus om eens kritisch naar je menukaart te kijken.

Menukaartscan

Je kunt zelf of samen met je chef-kok de menukaart doorlopen op dierlijke ingrediënten.

Maar eerst, wat eet iemand met een veganistische levensstijl?

In de wereld van plantaardige voeding vind je een rijkdom aan kleuren, geuren, smaken, structuren en kan je eindeloos variëren. Iemand met een veganistische leefstijl eet:

  • Alle soorten groenten en fruit
  • Paddenstoelen
  • Peulvruchten (bonen, kikkererwten, linzen, soja)
  • Granen (rijst, haver, rogge, havermout) en pseudo- granen (quinoa, boekweit, wilde rijst, amaranth, canihua)
  • Noten, pitten en zaden, gedroogd fruit
  • Sojaproducten (tofu, tempeh, miso)
  • Plantaardige zuivel (kokos-, haver-, rijst-, noten-, soja-)
  • Kruiden (vers en gedroogd), eetbare bloemen
  • Plantaardige olie
  • Aardappelen
  • Kiemgroenten
  • Zeegroenten (zeewier, nori, wakame)

En wat eet iemand met een veganistische leefstijl nou juist niet?

Alle dierlijke ingrediënten, of ingrediënten waarbij in het productieproces dierlijke stoffen worden gebruikt. Vlees, vis, gevogelte, schaal- en schelpdieren, insecten, kaas en overige zuivel. Denk hierbij ook aan honing, gelatine, (vlees-, kippen-, vis-, botten-) bouillon. Sommige E-nummers zijn dierlijk. De meeste wijnen en bieren worden nog steeds geklaard met dierlijke producten.

 

De menukaartscan checklist

 

Aanduiding op het menu

☐ Neem vegan gerechten op onder de andere gerechten, geen aparte sectie

☐ Inspirerende vegan gerechten die voedzaam zijn (laat niet alleen vlees of vis weg)

☐ Bedenk aantrekkelijke namen voor de gerechten

 

Sauzen en dressings

☐ Gebruik plantaardige bouillon

☐ Vervang de mayonaise voor vegan mayonaise

☐ Pindasaus kan melk bevatten

☐ Veel dressings bevatten honing

☐ Pesto bevat bijna altijd kaas

☐ Tapenade bevat vaak ansjovis

☐ Boemboe’s, marinades bevatten vaak vis

 

Soepen

☐ Gebruik plantaardige bouillon

☐ Vervang dierlijke room voor een plantaardige variant of gebruik noten

 

Vetten en olie

☐ Bak vegan snacks (als het mogelijk is) niet in hetzelfde vet

☐ Bak vegan gerechten in plantaardige ‘boter’ of gebruik olie

 

Koffie en cappuccino

☐ Zorg dat je havermelk of sojamelk (barista variant) in huis hebt (ook perfect voor een vegan warme chocolademelk voor kids met een lactose-intolerantie

 

Vleesvervangers

☐ Vleesvervangers bevatten vaak ei en melkpoeder/wey-eiwit

 

Brood en pasta

☐ In brood wordt vaak broodverbeteraar gebruikt, wat dierlijk vet bevat, check met de bakker

☐ In pasta wordt vaak ei verwerkt

 

Training medewerkers

Laat merken dat je begrijpt wat vegan is en zorg dat de medewerkers goed getraind zijn. Het zit ‘m in de details. Als een gast bijvoorbeeld een cappuccino met havermelk besteld, vraag dan of iemand een vegan leefstijl of intoleranties heeft. En serveer dan de cappuccino met een vegan koekje (Lotus is vegan) of een stukje pure chocolade (check wel of deze geen room of melkpoeder bevat). Zorg ervoor dat de gast zich welkom voelt en geen ‘lastige klant’.

Kortom!

Als horecaondernemer vergroot je met een veganistisch aanbod dus niet alleen de totaalbeleving van het restaurant, maar ook de omzet.

Gedreven door principes of uit een behoefte naar gezonde voeding zullen ook jouw gasten steeds vaker kiezen voor een vegan gerecht. Hoe speel jij daar als horecaondernemer het beste op in? En kun je je menukaart veganizen zonder ingewikkelde processen in je keuken?

Zelf aan de slag met vegan? Wij helpen je vanuit onze missie dat in ieder restaurant minimaal drie inspirerende plantaardige gerechten op de kaart moeten staan. Lees meer over onze aanpak op de pagina voor food professionals.

Meer weten? Neem contact met mij op.

 

 

 

 


Wilt u op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De Vegan Nieuwsbrief

Contactgegevens

KvK: 72921196
Btw: NL002171961B58

Socials

In de Meet Vegan inspiratiesessies neem ik je mee in de avontuurlijke vegan keuken en leer je dat vegan eten lekker, inspirerend èn gezond kan zijn!
Copyright 2023 gemaakt door CustomerScope
Civas opledingen
Kosmeo Health
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram