De culinaire wereld verandert continue en is altijd op zoek naar nieuwe trends, nieuwe ingrediënten, nieuwe kooktechnieken of nieuwe manieren van opmaak. De consument stelt ook meer eisen en dat is volkomen terecht naar mijn mening. We worden regelmatig geconfronteerd met de nodige misstanden in de voedingsindustrie en al helemaal in de bio-industrie. Door de media wordt veel meer naar buiten gebracht wat er met onze voeding gebeurt.
PUUR is het magische woord. Werken met eerlijke, duurzame en ambachtelijke producten. Duidelijkheid over de herkomst van producten. Mogelijk zelfs welke ecologische footprint het restaurant achterlaat.
Mensen willen een beleving en zijn bereid daar voor te betalen. We leven in een snelle economie en mensen zijn op zoek naar snelle, maar wel gezonde kwaliteitsvoeding. Daarbij vervagen de grenzen tussen privé en werk nog meer dan voorheen. Veel mensen flexwerken in een horecagelegenheid, op het vliegveld of in de trein. Mensen hebben de buik vol van massaproductie en –consumptie en zijn op zoek naar verbinding en saamhorigheid.
In 2018 is al een verschuiving ingezet naar meer bewustwording, compassie en duurzaamheid en deze ontwikkeling zet zich door in 2019. Trends die in 2018 voorbij zijn gekomen zijn, vegetarische en plantaardige burgers, clean labelling, zeewier, bowls, eetbare bloemen, minder vlees, chai latte, minder alcohol.
Maar nu, wat staat ons te wachten in 2019?
Waar deze trend al is ingezet in 2018, zet deze verder door in 2019. Consumenten zijn bewuster bezig met hun gezondheid en vooral jongeren hebben al eerder aandacht voor voeding en fitheid. Mensen hebben behoefte aan openheid over de samenstelling en herkomst van een gerecht. Er wordt gebruik gemaakt van foodswap om gerechten gezonder te maken. Bij foodswap wordt het minder gezonder ingrediënt ingeruild voor een gezondere variant. Neem bijvoorbeeld de pizzabodems en tortilla’s waar een deel van het bloem is vervangen door groenten.
Sustainability ofwel duurzaamheid is ook in 2019 een hot item. Steeds meer mensen zijn zich bewust van de manier waarop we omgaan met moeder natuur. Dit zie je terug in oproepen voor schoonmaakacties op het strand en in de zee. Er worden aan de lopende band creatieve manieren gevonden om verpakkingen te verminderen of te verduurzamen. Maar ook het productieproces ligt onder de loep.
Dit item zou eigenlijk niet onder de ’trends’ worden opgenomen, want de verschuiving naar plantaardige voeding is een blijver. Je ziet langzaam dat ook restaurants meer aandacht krijgen voor de plantaardige keuken. Je kunt als restaurant geen menukaart hebben waarop geen plantaardige gerechten staan. De plantaardige keuken is voor veel chef-koks nog onbekend terrein en dat zie je nog terug in de gerechten.
Naast plantaardige voeding is er ook aandacht voor ‘vegan’ dranken. Vaak wordt wijn geklaard met dierlijke producten, waardoor deze niet ‘vegan’ is. In de grote supermarkten wordt in de schappen al aangegeven welke wijnen volledig vegan zijn.
Iedereen is druk, druk, druk! Onze agenda’s en levens zijn veel voller geworden Je ziet daardoor dat mensen vaak geen zin of tijd hebben om zelf te koken, maar wel behoefte hebben aan een maaltijd die precies de juiste voedingsstoffen bevat om de dag door te komen, een goede sportprestatie neer te zetten, energie hebben om met de kinderen te spelen, noem maar op. Een maaltijd moet dus vooral functioneel zijn, vol met gezonde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen, bouwstoffen, anti-oxidanten.
Rawfood is vooral in Amerika zeer populair en je ziet dat ook in Nederland deze trend verder doorzet. Door voeding niet te verhitten boven de 42 graden, worden alle enzymen, vitaminen en mineralen behouden. Ook blijft de smaak van de producten veel meer behouden. Er zijn allerlei creatieve manieren om rauwe voeding te verwerken tot mooie, heerlijke en verrassende gerechten. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van het langzaam drogen van fruit en groenten in speciale droogovens.
Inmaken, picking, fermentatie… geef het beestje een naam. Waar deze techniek vroeger vooral werd gebruikt om te conserveren, is het nu een mooie foodtrend. En dat is niet voor niets! Gefermenteerde producten zijn namelijk zeer gezond voor de darmflora. Voorbeelden van gefermenteerde producten zijn kombucha, kimchi, zuurkool uit het vat, kefir, tempeh, miso. Zelf fermenteren en inmaken vergt wel de juiste techniek. Er zijn talloze boeken hierover verschenen in het afgelopen jaar.
Superfoods hebben plaats gemaakt voor super powders. Bij super powders moet je denken aan acaï, matcha, moringa, maa, chlorella, baobab, spirulina. De echte hoofdrolspeelster is echter kurkuma (turmeric). Je weet wel, dat geneeskrachtige goedje dat veel gebruikt wordt in de Indiase keuken en in Ayurveda. De prachtige diepgeel tot oranje kleur geeft niet alleen een mooie kleur aan een gerecht, het is ook een spicy en toch zachte smaakmaker.
Ook een trend die al in 2018 is ingezet, maar verder doorzet in 2019. Alcoholinname is drastisch verlaagd de afgelopen jaren en zal alleen maar verder afnemen. Ook dit heeft te maken met het bewustzijnsniveau van de consument. Cocktail bartenders hebben zich inmiddels zo gespecialiseerd in het maken van een geweldige mocktail (cocktail zonder alcohol), dat je het verschil niet eens meer proeft. Sterker nog… de mocktail smaakt misschien nog wel beter en je hebt geen kater de volgende dag!
Deze ligt in het verlengde van duurzaamheid. Nog steeds worden jaarlijks enorme hoeveelheden voeding weggegooid. Alleen al in Nederland wordt ieder jaar twee miljoen ton (1 ton is 1.000 kilo!) voedsel weggegooid of anderszins verspild. Er zijn zelfs restaurants die prachtige gerechten maken met voedsel dat anders weggegooid zou worden. Daarnaast is er voor restaurants gelukkig ook een commercieel belang om zo min mogelijk voedsel weg te gooien. Dit gaat simpelweg ten kosten van de winst.
Algen zijn een goede bron van omega 3, jodium, ijzer, calcium, vitamine B en eiwitten. Algen worden steeds vaker verwerkt in gerechten of producten en er worden ook omega 3 capsules van gemaakt. De Dutch Weedburger is een hele bekende, maar er wordt ook pasta, tortilla en chips gemaakt van zeewier. In onze eigen Oosterschelde is een duurzame zeewierboerderij opgezet in een gebied zonder boten en toerisme.
Al met al een behoorlijk aantal foodtrends om in de gaten te houden! In zijn algemeenheid kunnen we vaststellen dat duurzaamheid, beleving, pure voeding, compassie en transparantie belangrijke items zijn op het gebied van voeding.
Ik ben zeer benieuwd welke creatieve gerechten er allemaal voorbij gaan komen!
Wil jij als restaurant of cateraar plantaardige voeding ook op de kaart zetten? Neem contact met mij op en laat je inspireren!
"*" geeft vereiste velden aan